Firmy pozabankowe przekonują, że wnioskowanie o chwilówkę za pomocą urządzeń mobilnych pozwala zdobyć gotówkę od ręki. Postanowiliśmy przekonać się jak jest naprawdę i sprawdziliśmy jak wygląda proces wnioskowania u pożyczkodawców z naszej porównywarki. Efektem tego jest ranking pięciu marek, które naszym zdaniem, zasługują na najwyższą ocenę.
Przeprowadzone przez nas testy wnioskowania o pożyczkę objęły wyłącznie te elementy procesu, które musi przejść klient, zanim potwierdzi swoją tożsamość za pomocą przelewu z konta bankowego czy aplikacji weryfikacyjnej. Innymi słowy, sprawdzaliśmy jakie działania musi wykonać pożyczkobiorca od momentu wyboru parametrów pożyczki do podsumowania, jakim jest przejście do swojej bankowości elektronicznej.
Każdy z formularzy pożyczkowych ocenialiśmy według czterech kategorii: czasu wnioskowania, wygodnego przejścia do bankowości, wymagań co do danych pracodawcy oraz responsywności serwisu (szerzej o każdym z kryteriów piszemy w dalszej części artykułu). W każdej kategorii przyznaliśmy oceny w skali od 1 do 5. Po podsumowaniu łącznej ilości punktów zdobytych przez marki pożyczkowe w poszczególnych kategoriach, postanowiliśmy wyróżnić te, które zdobyły najwyższą ocenę. Oto one:
1. Miejsce – Ferratum
Zwycięzcą okazała się marka Ferratum zgarniając maksymalną ilość punktów w każdej z kategorii. Pod kątem przyjętych przez nas kryteriów nie doszukaliśmy się u tego pożyczkodawcy żadnych uchybień.
Czas: 5/5
Wygoda: 5/5
Wymagania odnośnie pracodawcy: 5/5
Responsywność: 5/5
2. Miejsce – Vivus
W ostatecznym rozrachunku jedynie pół punkta mniej zdobyła marka Vivus. Jedyny minus jaki możemy tutaj wskazać to tylko jedna forma weryfikacji w postaci przelewu bankowego wymagana przed rozpatrzeniem wniosku o pożyczkę. Dlatego też zdecydowaliśmy się w tym przypadku na obniżenie punktacji w kategorii wygodnego przejścia do bankowości aż o dwa punkty.
Czas: 5/5
Wygoda: 3/5
Wymagania odnośnie pracodawcy: 5/5
Responsywność: 5/5
3. i 4. Miejsce – Lendon i Extra Portfel
Trzecie i czwarte miejsce przypadło markom-siostrom: Lendon i Extraportfel. W naszym teście zdobyły one identyczną liczbę punktów. Dlaczego jednak znalazły się na dalszych miejscach naszego rankingu? Marki te straciły punkty w kategori pytań o pracodawcę. Składając wniosek w Lendon czy Extraportfel trzeba bowiem odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących twojego miejsca zatrudnienia wraz z podaniem adresu pracodawcy, co np. wpływa na wydłużenie procesu wnioskowania.
Czas: 5/5
Wygoda: 4/5
Wymagania odnośnie pracodawcy: 3/5
Responsywność: 5/5
5. Miejsce – Alegotówka
Nasz ranking zamyka marka Alegotówka. Główny minus, jakie znaleźliśmy w tej firmie to bardo powolne ładowanie stron formularza. Trochę przeszkadzały nam także elementy graficzne zamieszczone na stronie internetowej, które zasłaniały poszczególne fragmenty wniosku. Przejście procesu wnioskowania w tej firmie dostarczyło nam więc nieco trudności.
Z uwagi na powyższe nie będziemy oczywiście w tym przypadku zbyt surowi. Rozwiązanie zaproponowane przez Pożyczkomat jest bowiem w pewnym stopniu udogodnieniem dla klienta – nie musi on otwierać strony banku w nowej karcie, lecz przechodzi do niej prosto z formularza. Mając na myśli ten mechanizm, nie przyznaliśmy firmie minimalnej ilości punktów pod względem wygodnej bankowości, lecz postanowiliśmy nagrodzić ją jeszcze jednym dodatkowym punktem w tej właśnie kategorii.
Czas: 4/5
Wygoda:4/5
Wymagania odnośnie pracodawcy: 4/5
Responsywność: 4/5
Kryteria oceny, czyli najważniejsze aspekty pożyczek mobile
Jak już wspomnieliśmy, punktacja była przyznawana w czterech kategoriach: czas wnioskowania, wygodne przejście do bankowości elektronicznej, wymagania odnośnie pracodawcy i responsywność. Uznaliśmy bowiem, że to właśnie te aspekty najmocniej wpływają na jakość i wygodę korzystania z pożyczek na urządzeniach mobilnych. Szczegółowe wytyczne przyznawania punktów w poszczególnych kategoriach przedstawia poniższa tabela:
Nasze kryteria:
Czas wnioskowania. Jest on szczególnie ważny dla osób, które sięgają po chwilówkę przy pomocy urządzeń mobilnych. Często robią to pod wpływem nagłej potrzeby finansowej – będąc na zakupach lub podróżując. Jeśli wypełnienie formularza zajmuje tylko chwilę, to szybciej trafi on do pożyczkodawcy, a klient otrzymasz gotówkę nawet w kilkanaście minut. Dlatego najwyższą ocenę przyznaliśmy tym markom, u których wypełnienie wniosku zajmowało mniej niż pięć minut.
Wygodne przejście do bankowości. Podczas składania wniosku na urządzeniach mobilnych dużą wygodą jest bezpośrednie przejście z formularza pożyczkowego do systemu bankowości elektronicznej i automatyczne potwierdzenie swojej tożsamości za pomocą aplikacji. Dzięki temu nie musisz wykonywać przelewu weryfikacyjnego, który wydłuża tylko czas wnioskowania o chwilówkę. Maksymalną ilość punktów przyznaliśmy jednak firmom, które o weryfikacje proszą dopiero po wydaniu pozytywnej decyzji pożyczkowej. W takim przypadku klient nie tylko szybciej przechodzi bowiem proces wnioskowania, ale też ma pewność, że nie wykonuje przelewu nadaremno.
Wymagania odnośnie pracodawcy. Im więcej pytań odnośnie pracodawcy, tym więcej czasu zajmuje wypełnienie wniosku. Niekiedy, takie pytania mogą być także dla klienta mocno problematyczne. Nie każdy pamięta bowiem adres głównej siedziby swojego pracodawcy. Najwyżej oceniliśmy zatem te firmy, które w swoich wnioskach ograniczają się jedynie do pytań o dane z dowodu osobistego i informacje kontaktowe, a kwestii dotyczących pracodawcy nie poruszają w ogóle.
Responsywność. Dostosowanie strony do ekranu urządzenia mobilnego znacząco wpływa na szybkość i wygodę wnioskowania. Niestety, nie wszyscy pożyczkodawcy patrzą na swoje witryny z perspektywy mobilnego użytkownika. Dlatego najwyższą ocenę w tej kategorii postanowiliśmy przyznać tym, u których formularz pożyczkowy jest przejrzysty i dostosowany do wymagań urządzeń mobilnych.
***
Naszymi testami staraliśmy się objąć wszystkich pożyczkodawców prezentowanych na stronie głównej porównywarki Sowa Finansowa. Niestety, analiza wniosku pożyczkowego każdej marki nie była możliwa. W kilku firmach napotkaliśmy problemy z prawidłowym wyświetlaniem strony. Tak było np. w przypadku marek takich jak Szybka Gotówka czy Szybka Moneta. Mamy jednak nadzieję, że błędy te w krótkim czasie zostaną naprawione i gdy za kilka tygodni wrócimy do dalszej analizy, będziemy mogli ocenić także i te firmy.
A jakie są twoje doświadczenia z wnioskowaniem o chwilówkę za pomocą urządzeń mobilnych? Jesteśmy bardzo ciekawi czy twoja opinia pokrywa się z wynikami naszej analizy. Wyraź swoje zdanie w komentarzu!