star-full star-empty star-half balance money calendar file check star-full star-empty star-half balance money calendar file check

Oszukani przez chwilówkę. Gdzie szukać pomocy?

klienci wprowadzeni w błąd

Mimo różnorakich kampanii medialnych ostrzegających społeczeństwo przed nieuczciwymi pożyczkodawcami, co chwilę słyszymy o tym, że ktoś został jednak przez takie firmy oszukany. Klienci zwykle myślą, że zostali sami ze swoim problemem, a w starciu z firmami pożyczkowymi nie mają szans. Tymczasem każde przewinienie ze strony pożyczkodawcy można zgłosić odpowiednim instytucjom, które pomogą nam w dochodzeniu swoich praw.

Oczywiście zanim wystąpimy z jakimkolwiek roszczeniem powinniśmy dokładnie sprawdzić umowę pożyczki. Często klienci czują się “naciągnięci” na wysokie koszty, mimo, że wcześniej sami wyrazili na nie zgodę przy podpisaniu umowy. Umowa to nasza główna “podkładka” w przypadku kwestii spornych. Jeśli zawiera zapisy zgodne z prawem, nie mamy podstaw do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze przestudiowanie tego dokumentu i złożenie podpisu dopiero po świadomym zaakceptowaniu wszystkich warunków pożyczki – wyjaśnia Magdalena Kajzer z porównywarki sowafinansowa.pl.

Ale jeśli umowa zawiera przepisy niedopuszczalne w punktu widzenia paragrafów prawnych, możemy domagać się respektowania swoich praw bezpośrednio u firmy pożyczkowej, a jeśli i to nie pomoże, zgłosić się do Rzecznika Finansowego lub Federacji Konsumenta.

Reklamacje chwilówek – kiedy mamy do nich prawo?

Kiedy zatem mamy prawo do reklamacji pożyczki? Na pewno powinniśmy to zrobić w następujących sytuacjach:

  • gdy koszt pożyczki przekracza normy narzucone przez tzw. ustawę antylichiwarską (więcej o tych kosztach pisaliśmy w artykule „Chwilówki będą tańsze? Gra idzie o miliardy złotych„),
  • gdy spłacimy pożyczkę przed terminem, a firma za niewykorzystany okres pożyczki zwróci nam środki nieproporcjonalne do poniesionej prowizji,
  • gdy pożyczkodawca nalicza koszty niezgodne z umową lub takie, o których nie było mowy w podpisanym przez nas dokumencie,
  • gdy odsetki za pożyczenie pieniędzy są wyższe niż 10% w skali roku,
  • gdy odsetki za opóźnienie w spłacie są wyższe niż 14% w skali roku,
  • gdy brakuje rzetelnej informacji od pożyczkodawcy, dotyczącej całkowitego kosztu kredytu (np. reklamy pożyczek wprowadzają klienta w błąd).

We wszystkich powyższych przypadkach wyjaśnienie kwestii spornej warto rozpocząć od kontaktu z pożyczkodawcą. Być może już na tym etapie uda nam się dojść do porozumienia. Jeśli jednak nasze telefony lub inne próby kontaktu z firmą pożyczkową są nieskuteczne, pozostaje nam interwencja w dwóch wspomnianych wyżej instytucjach.

Rzecznik finansowy – pomoże w mediacjach

Zwracając się z wnioskiem do Rzecznika Finansowego możemy liczyć na jego pośrednictwo w mediacjach z firmą pożyczkową. Według prawa, pożyczkodawca ma obowiązek przystąpić do takich rozmów. Reklamacje chwilówki u Rzecznika Finansowego należy złożyć pisemnie – osobiście albo listem poleconym. Na rozpatrzenie naszego zgłoszenia Rzecznik ma 30 dni.

W opublikowanym początkiem roku raporcie podsumowującym działania Rzecznika Finansowego w ostatnim kwartale 2015 roku czytamy, że wśród napływających zgłoszeń aż 31 reklamacji dotyczyło pożyczek pozabankowych. Klienci najczęściej skarżyli się na wysokie koszty ubezpieczenia oferowanego wraz z pożyczką, nieproporcjonalny zwrot kosztów w przypadku wcześniejszej spłaty zobowiązania oraz brak rzetelnej informacji dotyczącej całkowitego kosztu pożyczki. Według tego samego raportu część z tych spraw udało się już rozstrzygnąć na korzyść klienta.

Z Rzecznikiem Finansowym można skontaktować się pod numerem telefonu 22 333 73 25

lub pod adresem al. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa

Federacja Konsumentów –  reprezentuje pożyczkobiorcę

Rzecznik Finansowy to jednak nie jedyna instytucja, która może pomóc oszukanym klientom. O pomoc możemy zwrócić się także do Federacji Konsumentów. W każdym województwie znajdziemy jej przedstawiciela. Wystarczy wybrać placówkę odpowiednią dla naszego miejsca zamieszkania i skontaktować się z nią telefonicznie bądź osobiście. Przygotowując się do rozmowy warto mieć pod ręką wszystkie dokumenty dotyczące pożyczki. Jeśli wybieramy opcję wizyty osobistej niezbędne będą także kopie wszystkich istotnych dla sprawy dokumentów. Federacja Konsumentów służy konsumentom poradą prawną, ale może także reprezentować nas zarówno przed pożyczkodawcą, jak i przed ewentualnym sądem.

Do Federacji Konsumentów można także zwrócić się o poradę za pomocą maila. Ta forma komunikacji sprawdza się jednak wyłącznie w prostych sprawach. W przypadku bardziej skomplikowanych problemów zostaniemy poproszeniu o osobiste stawienie się w najbliższej placówce tej instytucji.

Pamiętaj o 14 dniowym okresie odstąpienia od umowy!

Oprócz wymienionych wyżej instytucji jest jeszcze jedna droga uwolnienia się od nierzetelnego pożyczkodawcy. Jeśli od momentu zawarcia umowy nie upłynęły dwa tygodnie, pożyczkobiorca ma możliwość odstąpienia od umowy pożyczki. Druk takiego wniosku często jest załączony do umowy chwilówki. Znajdziemy go też często na stronie internetowej pożyczkodawcy. Ostatecznie możemy również tekst umowy stworzyć sami. Szerzej o postępowaniu w przypadku odstąpienia do umowy pożyczki piszemy w artykule „Umowa pożyczki – kiedy i jak od niej odstąpić?„.

Jeśli czujesz się oszukany przez pożyczkodawcę, wykorzystaj wszystkie drogi dochodzenia swoich praw. Część osób rezygnuje z tego typu działań, gdyż często wymagają one nieco zachodu i cierpliwości. Konsekwencją tego, pożyczkobiorca płaci za pożyczkę więcej niż powinien, a firma pozabankowa czerpie z tego dodatkowy zysk. Nie trać niepotrzebnie pieniędzy i walcz o swoje prawa. Pamiętaj, że masz wsparcie w postaci Rzecznika Finansowego i Federacji Konsumentów.

Ocena: 4.01 (71 głosów)
100% online
Pożyczasz 500
od 500 zł do 3000 zł
Okres 30 dni
od 30 dni do 30 dni
Koszt 0
RRSO: 0%
Pożyczasz 500
od 100 zł do 3000 zł
Okres 30 dni
od 30 dni do 30 dni
Koszt 61,70
RRSO: 311,94%
avatar

Inne wpisy z tej kategorii

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments