star-full star-empty star-half balance money calendar file check star-full star-empty star-half balance money calendar file check

Monit, czyli jak firmy pożyczkowe wzywają do zapłaty

list w butelce

Kłopoty ze spłatą chwilówki mogą zdarzyć się każdemu. Firma pożyczkowa, podobnie jak bank, ma prawo upomnieć się monitem, czyli wezwaniem do zapłaty. Ile takie upomnienie kosztuje? Jakiego kontaktu możemy się spodziewać? Dziś przyglądamy się bliżej takim ponagleniom.

Wysyłanie dłużnikowi monitów to pierwszy krok, jaki podejmują firmy w celu uzyskania zaległych należności. Jeżeli klient ignoruje próby kontaktu bądź nie zgadza się na spłatę długu, pozostaje droga mniej polubowna – windykacja należności przez zewnętrzną firmę bądź wejście na drogę sądową.

Rodzaje monitówmegafon

Poszczególne firmy pożyczkowe stosują różne formy monitowania klientów. Do najczęściej spotykanych metod należą:

  • monit elektroniczny – jest to najczęściej mail z przypomnieniem o spłacie
  • monit telefoniczny – tutaj do wybory są dwie opcje: przypomnienie w formie smsa bądź bezpośredni kontakt telefoniczny. Pożyczkodawcy zwykle stosują tę pierwszą opcję.
  • monit pisemny – to upomnienie wysyłane listownie, najczęściej listem poleconym. Monity tego typu zwykle wysyłane bywają dopiero wtedy,  gdy inne sposoby kontaktu z klientem zawiodą. Monit pisemny może być jednocześnie przedsądowym wezwaniem do zapłaty.
  • windykacja terenowa – jest to wizyta pracownika firmy w domu pożyczkobiorcy, który zalega ze spłatą. Stosowana najczęściej w przypadku pożyczek ratalnych z obsługą domową.

Koszty monitówpieniądze

Jeszcze kilka lat temu monity potrafiły mocno zwiększyć koszty pożyczki. Firmy pozabankowe natomiast uczyniły sobie z nich znakomite źródło dochodu. Stosowana niegdyś cena około 20 zł za monit telefoniczny nie miała jednak żadnego pokrycia w rzeczywistości. Na szczęście, dzisiaj nie musimy już obawiać się takich opłat.

Obowiązująca od 11 marca 2016 zaktualizowana tzw. „ustawa antylichiwiarska” skutecznie ograniczyła firmom pożyczkowym naliczanie opłat za monity. Od tego dnia opłaty te zostały bowiem wliczone do limitu kosztów pożyczki, jakiego nie mogą przekroczyć pożyczkodawcy względem swoich klientów.

Praktycznie wszystkie marki pożyczkowe udzielające krótkoterminowych chwilówek ów limit wykorzystują już w momencie ustalania ceny pożyczki. Na ewentualne monity nie starcza już zatem środków z puli.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku pożyczek ratalnych. Ze względu na dłuższy okres spłaty zobowiązania pożyczkodawcy mają do dyspozycji większe limity. Tym samym mogą znaleźć środki na naliczenie pożyczkobiorcy opłat za powiadomienia. W rzeczywistości, wielu pożyczkodawców powoli odchodzi jednak od tej praktyki.

Co zrobić gdy otrzymałeś monit?

#1. Po otrzymaniu monitu należy bezzwłocznie spłacić zaciągnięte zobowiązanie. 

Pożyczkodawca ma prawo naliczyć ci odsetki karne za każdy dzień opóźnienia w spłacie (14% w skali roku). Im dłużej zwlekasz zatem ze spłatą pożyczki, tym większa będzie ostateczna kwota odsetek.

#2. Jeśli nie jesteś w stanie spłacić pożyczki, skontaktuj się z konsultantem firmy pożyczkowej

Najlepiej byłoby nie dopuścić do sytuacji, kiedy pożyczkodawca przypomina ci o spłacie za pomocą monitu. Jeżeli jednak otrzymałeś już monit,  nie unikaj kontaktu z firmą pożyczkową.Zadzwoń do pożyczkodawcy i opowiedz o swojej sytuacji. Być może dzięki temu unikniesz zupełnie niepotrzebnych, dodatkowych kosztów pożyczki.

Pamiętaj! Cierpliwość pożyczkodawcy ma swoje granice. Jeśli nie będziesz reagował na monity, któregoś dnia firma pożyczkowa może oddać twoją sprawę do sądu. A wtedy czekają cię jeszcze koszty rozprawy sądowej, których nie będzie można uniknąć!

kobieta w mieszkaniuMonit – czy jest konieczny?

Decydując się na pożyczkę, mało kto przypuszcza, iż będzie miał problemy z jej spłatą. Niestety przypadki się zdarzają i każdemu mogą się przydarzyć nagłe kłopoty finansowe. Czy monity rzeczywiście są konieczne? Wszak większość klientów bardzo dobrze zna swoją sytuację i pamięta o tym, że termin spłaty już minął.

Należy jednak pamiętać o tym, że normalną rzeczą jest upominać się o spłatę długu. Jeżeli kiedykolwiek przyjdzie nam zwlekać ze spłatą, pamiętajmy, że ignorowanie ponagleń i monitów jest najgorszym wyjściem z możliwych. O wiele lepiej jest spróbować ustalić rozwiązanie zadowalające zarówno wierzyciela, jak i nas.

Ocena: 4.12 (221 głosów)
avatar
HIT!
1 000
od 100 zł do 3000 zł
30 dni
od 5 dni do 45 dni
0
RRSO: 0%
1 000
od 100 zł do 3000 zł
30 dni
od 5 dni do 45 dni
0
RRSO: 0%
1 000
od 500 zł do 2000 zł
30 dni
od 7 dni do 30 dni
0
RRSO: 0%

Inne wpisy z tej kategorii

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
KlientIdea
Gość
KlientIdea

Idea bank wysłał mi email – automatyczny. Nikt tego ręcznie nie wysyła. Opłata za EMAIL wynosi prawie 100 zł. Za samo wysłanie emaila! Elektronicznego emaila! Nie żadnego listu, gdzie trzeba żeby ktoś szedł na pocztę, żeby kupił znaczk, żeby zapłacić za polecony priorytet. Nie. Za automatyczne wyslanie maila naliczają prawie 100 zł. Idea bank to zlodzieje.