Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Finanse osobiste

Przelew na błędny numer konta bankowego – co zrobić?

Przelew na błędny numer konta bankowego może przytrafić się każdemu. Na szczęście jest szansa na odzyskanie pieniędzy. Sprawdź, co zrobić, aby przelana omyłkowo kwota trafiła z powrotem na Twoje konto i jak zachować się, kiedy ktoś niespodziewanie przekaże pieniądze na Twój rachunek bankowy.

Łatwy dostęp do konta oraz intuicyjne systemy bankowości elektronicznej sprawiły, że przelew możesz zrealizować z każdego miejsca z dostępem do Internetu np. w autobusie, restauracji lub na plaży. Chwila nieuwagi może jednak sprawić, że pieniądze zostaną przekazane na niewłaściwy numer konta. Na szczęście nie musi oznaczać to utraty Twoich środków i możesz dochodzić zwrotu omylnie przelanych pieniędzy.

Przelew na błędny numer konta bankowego – kiedyś i teraz

Nowelizacja ustawy o usługach płatniczych w 2018 r. przyniosła ważną zmianę w zakresie możliwości skutecznego dochodzenia zwrotu błędnie przekazanych pieniędzy na rachunkach krajowych. Wcześniej w razie błędu płatnika – np. źle wpisanego numeru konta bankowego – odzyskanie pieniędzy było bardzo trudne.

Dlaczego? Z uwagi na obowiązującą tajemnicę bankową, banki odmawiały udzielenia informacji o beneficjencie przelewu bankowego, który przez przypadek wszedł w posiadanie naszych pieniędzy. Taka sytuacja mogła okazać się niezbyt przyjemną i – co gorsza – dość kosztowną lekcją dla roztargnionego płatnika. Instytucja finansowa mogła jedynie przypomnieć odbiorcy przelewu, że wszedł w posiadanie pieniędzy w wyniku błędu i grozi mu odpowiedzialność cywilna z uwagi na bezpodstawne wzbogacenie.

Art. 405. kc
Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości.

Jeśli odbiorca przelewu poczuwał się do zwrotu pieniędzy nie było problemu. Gorzej, jeśli nie wykazał woli współpracy z bankiem. Wówczas poszkodowany nie miał jak dochodzić swoich praw, ponieważ bank nie mógł mu ujawnić danych adresata, do którego przelew trafił przez pomyłkę.

Aktualnie przepisy w określonych przypadkach, kiedy adresat nie chce dobrowolnie dokonać zwrotu pieniędzy, pozwalają na odstępstwo od obowiązku dochowania tajemnicy bankowej.

Dane odbiorcy przelewu – czy to ważne?

W przypadku przelewu internetowego system bankowy poprosi zlecającego taką transakcję o podanie danych odbiorcy przelewu (imię, nazwisko, adres), numeru konta oraz kwoty, jaka ma zostać przekazana na dany rachunek. 

Wiemy już, że błąd w numerze konta sprawi, że nasze pieniądze trafią do zupełnie innego odbiorcy niż planowaliśmy. Pomyłka w danych adresata przelewu nie wpływa z kolei na poprawne przekazanie pieniędzy. Czy podanie danych odbiorcy przelewu jest zatem w ogóle potrzebne?

Odpowiedź brzmi: tak. Jeśli nie podamy nazwy odbiorcy przelewu, przelew nie zostanie wykonany. W praktyce system bankowy nie pozwoli nam na zatwierdzenie przelewu, jeśli nie wprowadzimy danych odbiorcy. Co ciekawe, wystarczy podać jedynie imię i nazwisko adresata przelewu, aby móc kontynuować transakcję. Adres jest w tym przypadku informacją opcjonalną – możemy go podać jeśli chcemy, ale nic się nie stanie, jeśli tego nie zrobimy. 

Błąd w imieniu i nazwisku odbiorcy przelewu również nie wpłynie negatywnie na naszą transakcję. Jeśli podamy poprawny numer konta, pieniądze trafią na wskazany rachunek. Bank nie weryfikuje bowiem, czy dane odbiorcy przelewu rzeczywiście przypisane są do wskazanego numeru rachunku. Oznacza to, że aby zrealizować przelew musimy jedynie wypełnić rubrykę “nazwa odbiorcy” – treść, którą tam wprowadzimy nie jest jednak istotna. 

Co w przypadku przelewu na nieaktualny numer rachunku?

Przelew na nieaktualny numer rachunku zdarza się najczęściej przy realizacji zleceń stałych, powtarzalnych np. przy płatności za media, czynsz czy Internet. Adresat przelewu zwykle wcześniej informuje o zmianie numeru konta bankowego, ale jeśli aktualizacji nie zrobimy od razu, to potem łatwo o niej zapomnieć. Co się stanie, jeśli przelew zostanie zrealizowany na stary numer konta?

Zamknięty rachunek bankowy nie będzie w przyszłości wykorzystany przez inny podmiot, więc przelew nie trafi do niewłaściwego adresata. Jeśli o pomyłce zorientujemy się szybko wystarczy kontakt z bankiem i wycofanie przelewu. W przypadku, kiedy pieniądze zostały zgodnie z sesją Elixir przekazane dalej, wówczas trzeba poczekać na zwrot. Bank sam zwróci przelew, który trafił na nieaktualne już konto bankowe. Trzeba tylko poczekać.

Co w przypadku przelewu na nieistniejący numer konta?

Przelew na nieistniejący numer konta bankowego to pomyłka, której skutki są najłagodniejsze dla płatnika. Ma miejsce wówczas, kiedy efektem wpisania ciągu cyfr, które składają się na numer rachunku bankowego, uda się wpisać taki, który nie istnieje. Wówczas system bankowości elektronicznej informuje o wpisaniu błędnego numeru bankowego, co uniemożliwi realizację przelewu.

Wszystko to dzięki określonej budowie numeru rachunku bankowego. Żadna z 26 cyfr numeru nie jest przypadkowa. Jeśli płatnik wpisze numer, który w bankowości nie funkcjonuje, wówczas system łatwo wykryje pomyłkę i nie dopuści do przekazania pieniędzy.

Przelew na niewłaściwy numer rachunku bankowego – jakie konsekwencje?

Przelew na niewłaściwy numer rachunku bankowego to z kolei najbardziej dotkliwa pomyłka dla jego nadawcy. Jeżeli wpisaliśmy błędny numer konta, ale poprawny z punktu widzenia banku (a więc przypisany do jakiegoś klienta), nasze pieniądze trafią do rąk zupełnie nieznanej nam osoby. Tym samym, ich odzyskanie będzie nieco trudniejsze niż we wcześniejszych przypadkach, ale na szczęście nadal możliwe. 

Jak odzyskać błędnie przelane środki? Krok po kroku

Działania, jakie należy podjąć są związane z chwilą, w której zauważono błąd. Najprościej jest wówczas, kiedy pomyłka wyszła na jaw tuż po zrealizowaniu przelewu. Pomocne okazują się w takim przypadku sesje Elixir. Jeśli uda zmieścić się w czasie i pieniądze jeszcze nie zostały przekazane do instytucji finansowej adresata, wówczas wystarczy kontakt z bankiem – telefoniczny lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej i zatrzymanie przelewu.

Jeśli natomiast korzystamy z opcji przelewów natychmiastowych lub niewłaściwy adresat przelewu korzysta z usług tego samego banku co my (w obu przypadkach księgowanie przelewu ma miejsce niemal w czasie rzeczywistym), wówczas trzeba uruchomić oficjalną procedurę, która pozwoli odzyskać utracone środki.

Działania, które trzeba podjąć wyglądają następująco:

  1. Należy zgłosić zaistniałą pomyłkę do swojego banku, z którego został zrobiony przelew – można to zrobić zarówno na miejscu w placówce bankowej jak i telefonicznie albo przez system bankowości elektronicznej – zwykle bank umożliwia realizację zgłoszenia w każdym z tych trzech kanałów.
  2. W odpowiedzi na zgłoszenie bank ma 3 dni na kontakt z odbiorcą przelewu i poinformowanie go o błędnie zrealizowanej dyspozycji na jego rzecz. Jeśli adresat przelewu zdecyduje się na oddanie pieniędzy, wówczas zwrot środków następuje na specjalne konto techniczne, które zapewnia pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Czas na zwrot to 30 dni od momentu zawiadomienia. Następnie bank po otrzymaniu środków przekazuje je płatnikowi.
  3. Jeśli odbiorca przelewu odmówi zwrotu pieniędzy lub przelew nie zostanie zrealizowany w ciągu 30 dni, wówczas bank może ujawnić dane odbiorcy płatnikowi. W praktyce umożliwia to dochodzenie roszczeń pechowemu płatnikowi w sądzie na podstawie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu.

Zmienione przepisy dały techniczną możliwość wskazania pozwanego – co wcześniej, z uwagi na tajemnicę bankową, nie było możliwe.

Przelew na błędny numer konta a próba oszustwa

Warto pamiętać, że procedura, która umożliwia odzyskanie pieniędzy, sprawdzi się jedynie wtedy, kiedy sami źle wprowadzimy numer konta bankowego. W przypadku przelewu, który celowo został przekazany do niewłaściwego odbiorcy – trudno będzie ustalić, gdzie faktycznie trafiły pieniądze. Często przy zaplanowanym oszustwie przelew trafi na konto bankowe założone na tzw. “słupa”. W takim przypadku trzeba pożegnać się z niefortunnie przekazanymi pieniędzmi.

Michał Mucha Michał Mucha

Jak sprawdzić poprawność rachunku bankowego?

W dobie bankowości mobilnej, przelewów natychmiastowych, BLIKa czy przelewów na telefon dokładne sprawdzanie, czy numer rachunku bankowego, na który chcemy przelać pieniądze jest prawidłowy, wydaje się odrobinę staroświeckie. W szczególności, że przepisy prawne wprowadziły narzędzia, które pozwalają odzyskać pieniądze.

Jednak przez nieuwagę można stracić sporo czasu. Nawet jeśli adresat błędnego przelewu okaże się uczciwy i zwróci pieniądze – to ma na to aż 30 dni od momentu otrzymania informacji od banku.

W przypadku odmowy zwrotu przelanych środków czeka nas postępowanie sądowe, a to już może potrwać znacznie dłużej. Dlatego warto poświęcić chwilę na dokładne sprawdzenie, czy wpisany numer konta jest prawidłowy, żeby zaoszczędzić czas i niepotrzebny stres w przyszłości.

Kiedy odzyskanie pieniędzy będzie niemożliwe?

Jak już wspomnieliśmy, odzyskanie pieniędzy może okazać się niemożliwe w sytuacji, kiedy padliśmy ofiarą oszustwa, tzn. ktoś podał nam fałszywy numer rachunku. W przypadku przywołanych wcześniej rachunków “na słupa” dotarcie do osoby, która rzeczywiście otrzymała nasze pieniądze, zazwyczaj jest niewykonalne. 

Z uwagi na powyższe, warto więc upewnić się, gdzie rzeczywiście mają dotrzeć nasze pieniądze i dokładnie sprawdzić, czy wprowadzony przez nas numer rachunku na pewno jest poprawny. 

Warto wiedzieć:

  1. Pieniądze przekazane na niewłaściwy rachunek bankowy można odzyskać. W tym celu należy skontaktować się z bankiem, który podejmie stosowne działania.
  2. Osoba, która otrzymała nasz przelew przez pomyłkę, ma 30 dni na zwrot tych środków, licząc od momentu powiadomienia jej przez bank o zaistniałej sytuacji. 
  3. Jeśli popełnimy błąd przy wpisywaniu danych odbiorcy przelewu, ale wskażemy poprawny numer jego rachunku, pieniądze i tak trafią na właściwe konto. 
  4. Odzyskanie błędnie przelanych środków może okazać się niemożliwe, jeśli padliśmy ofiarą oszustwa.
  5. Jeśli odbiorca błędnego przelewu nie zwróci pieniędzy w ciągu 30 dni od momentu otrzymania informacji z banku, otrzymamy jego dane i będziemy mogli skierować sprawę na drogę sądową.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Co zrobić jeśli otrzymałem przelew przez pomyłkę?

    W przypadku otrzymania błędnego przelewu można poczekać na informację od banku nadawcy. Jeśli nie pojawi się ona w ciągu kilku dni, powinniśmy skontaktować się z bankiem nadawcy i powiadomić o zaistniałej sytuacji.

  2. Czy mogę odzyskać pieniądze według wspomnianej procedury, jeśli przelew był wynikiem włamania na konto?

    Niestety, ze wspomnianej procedury można skorzystać wyłącznie w przypadku, kiedy sami błędnie wpisaliśmy numer rachunku odbiorcy.

  3. W jaki sposób powiadomić bank o błędnie wykonanej transakcji?

    Bank można powiadomić np. za pomocą wiadomości w bankowości elektronicznej lub dzwoniąc na infolinię.

  4. Czy poniosę jakieś koszty z tytułu działań podjętych przez bank w celu odzyskania błędnie przelanych środków?

    Nie, nadawca nie ponosi żadnych kosztów działań podejmowanych przez bank w celu odzyskania środków z błędnie wykonanego przelewu.

  5. Czy można jakoś zabezpieczyć się przed ryzykiem błędnie wykonanego przelewu?

    Jeśli często wysyłamy pieniądze na te same rachunki, można skorzystać z opcji odbiorcy zdefiniowanego i przelewu stałego. Pamiętajmy jednak, że numery rachunku mogą ulec zmianie, więc zawsze i tak warto upewnić się, czy przelewamy środki na właściwie konto.

  6. Kiedy skierować sprawę do sądu w przypadku przelewu na zły numer konta?

    Sprawę można skierować do sądu w sytuacji, kiedy niewłaściwy odbiorca przelewu nie zwróci nam środków w ciągu miesiąca ani nie będzie chętny do polubownego rozstrzygnięcia sporu.

  7. Czy trzeba zwrócić błędny przelew?

    Jeśli w ciągu miesiąca od zgłoszenia nie zwrócisz pieniędzy, które niesłusznie wpłynęły na Twoje konto, bank przekaże Twoje dane osobowe nadawcy przelewu, aby ten wykorzystał możliwości prawne pozwalające na odzyskanie pieniędzy np. wytoczy Ci sprawę w sądzie.

Porównaj konta osobiste
Katarzyna Gaweł
Oceń artykuł
4.9

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments